ADOLESCENT

AUSSTELLUNG
Do projektu Fundacji Upside Art „Adolescent” zostali zaproszeni: Michał Banasik, Rafał Kowalski, Paweł Książek, Bartek Otocki, Łukasz Patelczyk, Piotr Pauk, Remigiusz Suda, SIKSA, Katarzyna Szeszycka, Anna Taut, Damian „Czarnobyl” Terlecki, Aleksandra Waliszewska, Małgorzata Wielek-Mandrela, Kacper Zieliński. Są to uznani artyści wypowiadający się głównie w medium malarskim, jednakże nie wszyscy użyli tego środka wyrazu w odpowiedzi. Większość z kilkudziesięciu prac, które zostaną zaprezentowane na tej wystawie to realizacje premierowe.
OTWARCIE WYSTAWY12DEZMi, 20:30
Wernisaż 12 grudnia 2018, o godz. 20:30 w galerii Poziom 4. Filharmonii w Szczecinie otworzy SIKSA, duet złożony z wokalistki i basisty. Artyści sami swoją twórczość nazywają „buntem na zamówienie bez organizowania przetargów”. Tworzą jedyne w swoim rodzaju widowisko, łączące w sobie elementy punkowego koncertu i teatralnego performance będącego artystyczną oraz ideologiczną prowokacją. SIKSA nie boi się mocnych słów. Obnażając hipokryzję współczesnego świata, wyprowadza odbiorców ze strefy komfortu oraz pozostawia odartych ze złudzeń i masek przywdziewanych na co dzień.

Projektowi „Adolescent” towarzyszy tekst napisany przez dr. Krzysztofa Łukomskiego.

„Większość z nas pamięta okres dojrzewania jako rodzaj podwójnej negatywności: nie mogąc już dłużej być dziećmi, nie jesteśmy jeszcze zdolni do bycia dorosłymi”

Julian Barnes


Nie prosiłem się o to by się urodzić. Nikt inny też nie. Wielkość i złożoność świata sprawia, że czuję się mały i wolny od odpowiedzialności. Wydaje mi się że jedyną ważną rzeczą do roboty jest podejmować próby i spędzać dobrze czas. Rozumiesz to uczucie?”* Aby odpowiedzieć na pytanie zadane przez nastoletniego bohatera powieści Erlenda Loe, potrzeba nam wyrafinowanej umiejętności powrotu do czasu, o którym słusznie/niesłusznie* programowo zapominamy, kiedy stajemy się dorosłymi. Ten przedział wiekowy pomiędzy późną podstawówką a końcem liceum, to okres prób i powolnej akceptacji własnych niepowodzeń, przekuwanych w lekcje życia, które z czasem, w miarę rozwoju kolekcji wzlotów i upadków w starszym okresie bytności, zaczynamy uromantyczniać i resentymentalizować. Do tej specyficznej poetyki wrażeń i emocjonalności odwołuje się tytułowe pojęcie wystawy „Adolescent”. W języku angielskim oznacza ono w zasadzie to, co polskie słowo „Nastoletni”, ale w rzeczywistości odmienność lingwistyczna i kulturowa pozostawia ów wyraz niemożliwym do odpowiedzialnej translacji na język polski. Gdybyśmy jednak byli uparci, możemy spróbować tłumaczeń literalnych i pośrednich. „Adolescent” to inaczej „dojrzewający” lub dokładniej „rosnący ku dorosłości”. To wzrastanie, jak w powyższym cytacie z ikonicznej norweskiej powieści o perypetiach „Naiwnego” w drodze ku osiągnięciu dojrzałości, nie zna limitów. Podwójna negatywność, o której pisał Julian Barnes, zawiera się w przedziale czasowym między uwolnieniem spojrzenia (i swobody działania): od odprowadzania wzrokiem przez dorosłych w dzieciństwie, nim samemu stanie się owym „patrzącym” dorosłym. Górna granica dojrzewania to zwyczajowo pakt zaakceptowania tzw. norm społecznych i obyczajowych (szczególnie w kulturach o wysokim standardzie zasad i nadzoru postępowania oraz rygorze wydawania opinii o wszystkich, którzy owym normom nie chcą się podporządkować), które niedojrzałą wciąż istotę mają podporządkować lub skazać na „wieczną niedojrzałość” (co zresztą pewna konserwatywna i dorosła grupa społeczna chętnie robi dzięki systemowi reguł, ocen i kar). Być może, jak próbuje udowodnić amerykańska popkultura (w postaci bohaterów popularnych teenage-seriali), nastolatki dziś są o wiele dojrzalsze niż w poprzednich pokoleniach, mniej rozrabiają, a nawet jeśli, to w zorganizowany sposób, wzmocniony wikiwiedzą i wszędobylskim „google search”, znacznie wcześniej niż kiedyś „przeczuwając”, kiedy „wrócą dorośli”; „wszystko podobno bardziej planują”, zmyślnie organizują i rozprawiają się z wyzwaniami bardzo już postmodernistycznej „współczesności”, w której komunikację międzyludzką zastąpiły jej substytuty i algorytmy (istotne jest zrozumienie ironii zawartej w języku, w pojęciach wyrażających nowe „religie młodości”, zaprojektowane, o paradoksie, dla dojrzewających przez już dojrzałych, wyznaczane przez rytualne i pełne ukrytej kontroli narzędzia – smartfony, które de facto ogłupiają i uzależniają od znajdywania szybkich i prostych rozwiązań zamiast dochodzenia do pewnych rezultatów przez dłuższe, doświadczalne „praktyki poszukiwania”, wreszcie media rzekomo „społecznościowe”, które w istocie znacząco alienują jednostki).

W powszechnej opinii dorosłych, jeszcze bardziej dziś niż chyba kiedykolwiek wcześniej, „młodzi” są zupełnie „nieprzygotowani do życia”. Ale czy rzeczywiście i co to właściwie znaczy? W mowie potocznej pojawia się od czasu do czasu wyrażenie mające to współcześnie dookreślić: „świadomie przedłużane dzieciństwo” (w języku angielskim, a bardziej nawet amerykańskim, sformułowane w odniesieniu do wiecznych „nastolatków” jako „prolonged adolescence”). Od zawsze przeczuwałem, że w określeniach typu „wieczny student” czy beznadziejnych uproszczeniach (i kliszach) w rodzaju: „jesteś ciągle jak nastolatka”, kryje się zazdrość już mocno dojrzałych o pewną wyjątkową wrażliwość, którą zwykle traci się, nie tyle z wiekiem, co raczej obrastając rutyną wykonywanej pracy i powtarzalnymi mechanizmami tzw. „dorosłego życia” (nie dotyczy to jednak wszystkich równo, ale jednakże i tak tworzy fałszywy obraz tego, „jak być powinno” w powszechnym mniemaniu pewnej konserwatywnej obyczajowo korporacji „dorosłej większości społeczeństwa”).

Symptomami dojrzewania w jego psychologicznym aspekcie są, po pierwsze, bycie w stanie pewnego ciągłego oczekiwania na coś co ma nastąpić, pozwalające na niezwykłą kreatywność i po drugie, niepoddawanie się regułom określanym z zewnątrz. Jednocześnie, ujawnia się także w tym okresie wzmożona potrzeba usankcjonowania pewności siebie i „odnalezienia się” wobec świata (uwiarygadniające własną podmiotowość i wyjątkowość), a także, niczym w grze (komputerowej), walka z czyhającymi na każdym kroku odkryciami „prawd o życiu”, drobnymi przykrości i seriami większych niepowodzeń i załamań (wynikających, a jakże, z zaprojektowanej przez świat dorosłych konkurencyjności, rozumianej jako wyścig jednostek w celu osiągnięcia większego zysku, coraz chętniej w dobie późnego kapitalizmu wmawianej nastolatkom, jako normy właściwej dla opisania wyzwań dorosłości), które w okresie dziecięcym były dotychczas obojętne, czy neutralne. Ideologia gromadzenia kapitału „ku dorosłości” ma organizować wszelkie dziedziny życia, w tym także pragnienia i uczucia. W pamiętnym filmie Soffi Coppoli zatytułowanym „Virgin Suicides”*** jeden z jego bohaterów, Jeffrey, trafnie określa różnicę między paradygmatami dojrzewania, a wizjami zaprogramowanej dorosłości: „We realized that the version of the world they rendered for us was not the world they really believed in...” (tłum. „Zdaliśmy sobie sprawę, że wersja świata, który dla nas stworzyli, nie była światem, w który oni sami naprawdę wierzyli”). Ten w zasadzie odwieczny paradoks, pozwala nam może mieć nadzieję, że owe/owi przedłużający swą młodość nastolatkowie/nastolatki, z pokolenia na pokolenie, będą coraz bardziej wyczuleni na „ściemy” dorosłych i wezmą sprawy w swoje ręce****, zanim dorośli zupełnie zapomną jak to było być niepokornymi, ale bardzo twórczymi istotami. W przeciwnym razie grozi nam wylęgarnia podobnych do siebie, spacyfikowanych, zbyt wcześnie dorosłych nastoletnich, których poeta i artysta, Wojtek Bąkowski (lider grupy Niwea) w pokoleniowym utworze sprzed paru lat trafnie określił tak: „Miły, miły, miły, miły młody człowiek” . A takich „miłych” zdecydowanie łatwiej poddawać kontroli. Wy, „Adolescenci przyszłości”, kiedy Wasze wersje z przyszłości będą do Was przemawiać i Was pouczać, wykrzyczcie głośno swoją niezgodę! Jeśli zbyt głęboko zanurkujecie w e-rzeczywistość, którą niektórzy dorośli zaprojektowali, by uśpić Waszą czujność, ten świat rzeczywiście czeka zagłada. Nie dajcie się zwieść lub raczej zawierzcie głosowi, wyrażonemu przez Holdena, bohatera pamiętnej powieści Salingera („Buszujący w zbożu”): „Niektóre rzeczy powinny by zostawać zawsze niezmienione. Żeby można je wpakować do jednej z tych wielkich oszklonych szaf i tak je przechowywać”.

* niepotrzebne skreślić
** wg oryginału: I did not ask to be born. Neither did anyone else. The size and complexity of the universe makes me feel so small and free of responsibility. It makes me feel that the only meaningful thing to do is to try and have a good time. Do you understand that feeling?; Naiwny. Super. Erlend Loe, wydanie polskie, Zysk i S-ka. Rok wydania: 2002.
*** tytuł filmu, jak wiele innych zresztą, został irracjonalnie i w iście neo-purytańskim stylu, przetłumaczony na język polski jako „Przekleństwa niewinności”, zamiast dosłownie jako „Dziewicze samobójstwa”, co choć jest zręcznym wybiegiem językowym, stanowi także o symptomatycznym wskazaniu, jak zwykle drobnomieszczańska kultura wzmożenia właściwej „obyczajowości” próbuje unikać konfrontacji z tym, co nie mieści się w przyjętych ideałach „moralności”;
**** marzenia niektórych dorosłych o perspektywie przejęcia realnej władzy przez młodych pojawiają się od czasu do czasu, np. w postaci promowania tzw. „parlamentów młodzieżowych” lub „oksfordzkich dyskusji” o świecie urządzanych przez licealistów, które mają pokazać nastolatkom, że już wkrótce w taki właśnie sposób zaczną organizować zarządzanie życiem i „zasobami”)


Organizator: Fundacja Upside Art
Współorganizator: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Partnerzy:
Akademia Sztuki w Szczecinie
Miejsce Sztuki 44 w Świnoujściu

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków budżetu Województwa Zachodniopomorskiego

 
VIDEOS UND FOTOS
November 2021
03NOVMi, 19:00
MISTERIOSO 2021/2022Kyohei Sorita| Preisträger des 18. Chopin-WettbewerbsKonzert mit Publikum
04NOVDo, 19:00
RUBATO 2021/2022MARCIN MASECKI | AVI AVITALKonzert mit Publikum
05NOVFr, 19:00
GRANDIOSO 2021/2022 | LiveFilharmonia 2021/2022Alexander Gadjiev | Preisträger des 18. Chopin-WettbewerbsKonzert mit Publikum / kostenpflichtige Online-Übertragung
06NOVSa, 19:00
ESPRESSIVO 2021/2022 | FilHERmoniaEwa Bem und GästeKonzert mit Publikum
07NOVSo, 17:00
Koncerty rodzinne 2021/2022TASTE – Wärter der Bilder einer AusstellungKonzert mit Publikumdla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
08NOVMo, 19:00
ESPRESSIVO 2021/2022Leszek Możdżer solo: Jazz Meets ClassicKonzert mit Publikum
09NOVDi, 19:00
MISTERIOSO 2021/2022Jakub Kuszlik | Preisträger des 18. Chopin-WettbewerbsKonzert mit Publikum
10NOVMi, 10:00
POLSKI BRYKkoncert z publicznościąfür Schüler*innen 4.-8. Klasse
10NOVMi, 12:00
POLSKI BRYKkoncert z publicznościąfür Schüler*innen 4.-8. Klasse
10 NOV, Mi, 19:30 - MARCIN WASILEWSKI TRIO & JOE LOVANO ARCTIC RIFF TOUR 2021koncert zewnętrzny
12NOVFr, 14:00
12NOVFr, 15:00
12NOVFr, 16:30
Wolny Chórkoncert z publicznością
12NOVFr, 19:00
MISTERIOSO 2021/2022KARŁOWICZ RecomposedKonzert mit Publikum
13NOVSa, 09:00
WARSZTATY „RANIUTTO”workshopsdla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
13NOVSa, 11:00
WARSZTATY „RANIUTTO”workshopsdla dzieci od 3. do 5. roku życia z opiekunami
13NOVSa, 19:00
ESPRESSIVO 2021/2022 | LiveFilharmonia 2021/2022Michał Zaborski | Feeling EarthVOD-Neuheit
13 NOV, Sa, 19:00 - DODA Z ORKIESTRĄ [ODWOŁANY]koncert zewnętrzny
14NOVSo, 17:00
MISTERIOSO 2021/2022Cuarteto CasalsKonzert mit Publikum
14NOVSo, 17:00
Koncerty rodzinne 2021/2022 | Filharmonia Szczecin Online 2021/2022 | FilHERmoniaPOLEMIKA – Jak brzmi czas?Kostenlose Online-Premieredla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
16NOVDi, 09:00
DONUTA PRZEDSTAWIAkoncert z publicznościądla przedszkoli i klas I-III
16NOVDi, 11:00
DONUTA PRZEDSTAWIAkoncert z publicznościądla przedszkoli i klas I-III
16 NOV, Di, 19:00 - 12 TENORÓW & DIVAkoncert zewnętrzny
17 NOV, Mi, 19:00 - ANIA DĄBROWSKA – THE BEST OFkoncert zewnętrzny
18NOVDo, 20:00
SOUNDLAB 2021/2022 | LiveFilharmonia 2021/2022 | FilHERmoniaLab 1: Resina | SpeechlessVOD-Neuheit
19NOVFr, 19:00
GRANDIOSO 2021/2022SIBELIUS | PENDERECKI | DVOŘAKKonzert mit Publikum
20NOVSa, 20:00
SOUNDLAB 2021/2022Catz ‘n Dogz | Rosalie & BaaschKonzert mit Publikum
21NOVSo, 19:00
BRILLANTE 2021/2022CHOPIN von Leszek KułakowskiKonzert mit Publikum
22 NOV, Mo, 20:00 - MIKROMUSIC – KRAKSAkoncert zewnętrzny
23 NOV, Di, 19:00 - 10 TENORÓWkoncert zewnętrzny
24 NOV, Mi, 20:00 - MARYLA RODOWICZ AKUSTYCZNIE [ODWOŁANY]koncert zewnętrzny
25NOVDo, 20:00
26NOVFr, 14:00
26NOVFr, 15:00
26NOVFr, 19:00
GRANDIOSO 2021/2022 | LiveFilharmonia 2021/2022 | FilHERmoniaPIAZZOLLA | STRAWIŃSKI | MENDELSSOHNKonzert mit Publikum / kostenpflichtige Online-Übertragung
27NOVSa, 09:00
WARSZTATY „RANIUTTO”workshopsdla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
27NOVSa, 11:00
WARSZTATY „RANIUTTO”workshopsdla dzieci od 3. do 5. roku życia z opiekunami
27 NOV, Sa, 16:00 - QUEEN SYMFONICZNIEkoncert zewnętrzny
27 NOV, Sa, 19:30 - QUEEN SYMFONICZNIEkoncert zewnętrzny
28NOVSo, 17:00
MISTERIOSO 2021/2022VIVALDI | West Side SinfoniettaKonzert mit Publikum
29 NOV, Mo, 19:00 - NARODOWA ORKIESTRA DĘTA Z LUBINAkoncert zewnętrzny
HEUTE30 NOVDi, 09:00
DONUTA PRZEDSTAWIAkoncert z publicznościądla przedszkoli i klas I-III
HEUTE30 NOVDi, 11:00
DONUTA PRZEDSTAWIAkoncert z publicznościądla przedszkoli i klas I-III
30 NOV, Di, 20:00 - KRÓLkoncert zewnętrzny
HEUTE30 NOVDi, 20:00
Filharmonia Szczecin Online 2021/2022Weiss Video Orchestra | Part 4Kostenlose Online-Premiere
Dezember 2021
02DEZDo, 19:00
RUBATO 2021/2022Karolina Cicha & Co.Konzert mit Publikum
03DEZFr, 19:00
GRANDIOSO 2021/2022 | LiveFilharmonia 2021/2022HUMMEL I CZYŻ I TARTINI I MENDELSSOHNKonzert mit Publikum / kostenpflichtige Online-Übertragung
04DEZSa, 09:00
WARSZTATY „RANIUTTO”workshopsdla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
04DEZSa, 11:00
WARSZTATY „RANIUTTO”workshopsdla dzieci od 3. do 5. roku życia z opiekunami
05DEZSo, 17:00
Koncerty rodzinne 2021/2022KÖNIG MATTHIAS DER ERSTErodzinny koncert z publicznościądla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
06DEZMo, 09:00
DONUTA PRZEDSTAWIAkoncert z publicznościądla przedszkoli i klas I-III
06DEZMo, 11:00
DONUTA PRZEDSTAWIAkoncert z publicznościądla przedszkoli i klas I-III
07DEZDi, 09:00
DONUTA PRZEDSTAWIAkoncert z publicznościądla przedszkoli i klas I-III
07DEZDi, 11:00
DONUTA PRZEDSTAWIAkoncert z publicznościądla przedszkoli i klas I-III
10DEZFr, 14:00
10DEZFr, 15:00
10DEZFr, 19:00
GRANDIOSO 2021/2022SAINT-SAËNS | SIBELIUSKonzert mit Publikum
11DEZSa, 09:00
WARSZTATY „RANIUTTO”workshopsdla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
11DEZSa, 11:00
WARSZTATY „RANIUTTO”workshopsdla dzieci od 3. do 5. roku życia z opiekunami
12DEZSo, 17:00
Koncerty rodzinne 2021/2022 | Filharmonia Szczecin Online 2021/2022KLAWISZ – strażnik obrazków z wystawyKostenlose Online-Premiere
13DEZMo, 19:00
ESPRESSIVO 2021/2022 | Filharmonia Szczecin Online 2021/2022KILAR I KIEŚLOWSKI I Tomaszewski Konzert mit dem Publikum / kostenloses Online-Konzert
14DEZDi, 10:00
POLSKI BRYKkoncert z publicznościąfür Schüler*innen 4.-8. Klasse
14DEZDi, 12:00
POLSKI BRYKkoncert z publicznościąfür Schüler*innen 4.-8. Klasse
16DEZDo, 19:00
Gwiazdy w Filharmonii - Seniorita kolędujekoncert kameralny z publicznością
17DEZFr, 14:00
17DEZFr, 15:00
17DEZFr, 19:00
BRILLANTE 2021/2022Jacek Kaczmarski I Über die FreiheitKonzert mit dem Publikum / kostenloses Online-Konzert
18DEZSa, 20:00
SOUNDLAB 2021/2022Ollie Howell | Forest RisingKonzert mit Publikum
19DEZSo, 17:00
MISTERIOSO 2021/2022A Baroque ChristmasKonzert mit Publikum
25DEZSa, 19:00
MISTERIOSO 2021/2022 | LiveFilharmonia 2021/2022A Baroque ChristmasVOD-Neuheit
26DEZSo, 19:00
RUBATO 2021/2022 | Filharmonia Szczecin Online 2021/2022Etnofonie KurpiowskieKostenlose Online-Premiere
31DEZFr, 20:00
Silvester mit RossiniKonzert mit Publikum
2021
REPERTUAR
COOKIESUm Ihnen die Nutzung der Webseite filharmonia.szczecin.pl zu erleichtern sowie zu Statistikzwecken werden Cookies verwendet. Wenn Sie diese Art von Dateien nicht blockieren, stimmen Sie der Verwendung und Speicherung auf Ihrem Gerät zu. Über die Einstellungen Ihres Browsers kann die Verwendung von Cookies gesteuert werden.
Datenschutzerklärung | Datenschutzbedingungen | ICH STIMME ZU