ADOLESCENT | Wystawa zbiorowa

AUSSTELLUNG
Do projektu Fundacji Upside Art „Adolescent” zostali zaproszeni: Michał Banasik, Rafał Kowalski, Paweł Książek, Bartek Otocki, Łukasz Patelczyk, Piotr Pauk, Remigiusz Suda, SIKSA, Katarzyna Szeszycka, Anna Taut, Damian „Czarnobyl” Terlecki, Aleksandra Waliszewska, Małgorzata Wielek-Mandrela, Kacper Zieliński. Są to uznani artyści wypowiadający się głównie w medium malarskim, jednakże nie wszyscy użyli tego środka wyrazu w odpowiedzi. Większość z kilkudziesięciu prac, które zostaną zaprezentowane na tej wystawie to realizacje premierowe.
OTWARCIE WYSTAWY12DEZ '18Mi, 20:30
Wernisaż 12 grudnia 2018, o godz. 20:30 w galerii Poziom 4. Filharmonii w Szczecinie otworzy SIKSA, duet złożony z wokalistki i basisty. Artyści sami swoją twórczość nazywają „buntem na zamówienie bez organizowania przetargów”. Tworzą jedyne w swoim rodzaju widowisko, łączące w sobie elementy punkowego koncertu i teatralnego performance będącego artystyczną oraz ideologiczną prowokacją. SIKSA nie boi się mocnych słów. Obnażając hipokryzję współczesnego świata, wyprowadza odbiorców ze strefy komfortu oraz pozostawia odartych ze złudzeń i masek przywdziewanych na co dzień.

Projektowi „Adolescent” towarzyszy tekst napisany przez dr. Krzysztofa Łukomskiego.

„Większość z nas pamięta okres dojrzewania jako rodzaj podwójnej negatywności: nie mogąc już dłużej być dziećmi, nie jesteśmy jeszcze zdolni do bycia dorosłymi”

Julian Barnes


Nie prosiłem się o to by się urodzić. Nikt inny też nie. Wielkość i złożoność świata sprawia, że czuję się mały i wolny od odpowiedzialności. Wydaje mi się że jedyną ważną rzeczą do roboty jest podejmować próby i spędzać dobrze czas. Rozumiesz to uczucie?”* Aby odpowiedzieć na pytanie zadane przez nastoletniego bohatera powieści Erlenda Loe, potrzeba nam wyrafinowanej umiejętności powrotu do czasu, o którym słusznie/niesłusznie* programowo zapominamy, kiedy stajemy się dorosłymi. Ten przedział wiekowy pomiędzy późną podstawówką a końcem liceum, to okres prób i powolnej akceptacji własnych niepowodzeń, przekuwanych w lekcje życia, które z czasem, w miarę rozwoju kolekcji wzlotów i upadków w starszym okresie bytności, zaczynamy uromantyczniać i resentymentalizować. Do tej specyficznej poetyki wrażeń i emocjonalności odwołuje się tytułowe pojęcie wystawy „Adolescent”. W języku angielskim oznacza ono w zasadzie to, co polskie słowo „Nastoletni”, ale w rzeczywistości odmienność lingwistyczna i kulturowa pozostawia ów wyraz niemożliwym do odpowiedzialnej translacji na język polski. Gdybyśmy jednak byli uparci, możemy spróbować tłumaczeń literalnych i pośrednich. „Adolescent” to inaczej „dojrzewający” lub dokładniej „rosnący ku dorosłości”. To wzrastanie, jak w powyższym cytacie z ikonicznej norweskiej powieści o perypetiach „Naiwnego” w drodze ku osiągnięciu dojrzałości, nie zna limitów. Podwójna negatywność, o której pisał Julian Barnes, zawiera się w przedziale czasowym między uwolnieniem spojrzenia (i swobody działania): od odprowadzania wzrokiem przez dorosłych w dzieciństwie, nim samemu stanie się owym „patrzącym” dorosłym. Górna granica dojrzewania to zwyczajowo pakt zaakceptowania tzw. norm społecznych i obyczajowych (szczególnie w kulturach o wysokim standardzie zasad i nadzoru postępowania oraz rygorze wydawania opinii o wszystkich, którzy owym normom nie chcą się podporządkować), które niedojrzałą wciąż istotę mają podporządkować lub skazać na „wieczną niedojrzałość” (co zresztą pewna konserwatywna i dorosła grupa społeczna chętnie robi dzięki systemowi reguł, ocen i kar). Być może, jak próbuje udowodnić amerykańska popkultura (w postaci bohaterów popularnych teenage-seriali), nastolatki dziś są o wiele dojrzalsze niż w poprzednich pokoleniach, mniej rozrabiają, a nawet jeśli, to w zorganizowany sposób, wzmocniony wikiwiedzą i wszędobylskim „google search”, znacznie wcześniej niż kiedyś „przeczuwając”, kiedy „wrócą dorośli”; „wszystko podobno bardziej planują”, zmyślnie organizują i rozprawiają się z wyzwaniami bardzo już postmodernistycznej „współczesności”, w której komunikację międzyludzką zastąpiły jej substytuty i algorytmy (istotne jest zrozumienie ironii zawartej w języku, w pojęciach wyrażających nowe „religie młodości”, zaprojektowane, o paradoksie, dla dojrzewających przez już dojrzałych, wyznaczane przez rytualne i pełne ukrytej kontroli narzędzia – smartfony, które de facto ogłupiają i uzależniają od znajdywania szybkich i prostych rozwiązań zamiast dochodzenia do pewnych rezultatów przez dłuższe, doświadczalne „praktyki poszukiwania”, wreszcie media rzekomo „społecznościowe”, które w istocie znacząco alienują jednostki).

W powszechnej opinii dorosłych, jeszcze bardziej dziś niż chyba kiedykolwiek wcześniej, „młodzi” są zupełnie „nieprzygotowani do życia”. Ale czy rzeczywiście i co to właściwie znaczy? W mowie potocznej pojawia się od czasu do czasu wyrażenie mające to współcześnie dookreślić: „świadomie przedłużane dzieciństwo” (w języku angielskim, a bardziej nawet amerykańskim, sformułowane w odniesieniu do wiecznych „nastolatków” jako „prolonged adolescence”). Od zawsze przeczuwałem, że w określeniach typu „wieczny student” czy beznadziejnych uproszczeniach (i kliszach) w rodzaju: „jesteś ciągle jak nastolatka”, kryje się zazdrość już mocno dojrzałych o pewną wyjątkową wrażliwość, którą zwykle traci się, nie tyle z wiekiem, co raczej obrastając rutyną wykonywanej pracy i powtarzalnymi mechanizmami tzw. „dorosłego życia” (nie dotyczy to jednak wszystkich równo, ale jednakże i tak tworzy fałszywy obraz tego, „jak być powinno” w powszechnym mniemaniu pewnej konserwatywnej obyczajowo korporacji „dorosłej większości społeczeństwa”).

Symptomami dojrzewania w jego psychologicznym aspekcie są, po pierwsze, bycie w stanie pewnego ciągłego oczekiwania na coś co ma nastąpić, pozwalające na niezwykłą kreatywność i po drugie, niepoddawanie się regułom określanym z zewnątrz. Jednocześnie, ujawnia się także w tym okresie wzmożona potrzeba usankcjonowania pewności siebie i „odnalezienia się” wobec świata (uwiarygadniające własną podmiotowość i wyjątkowość), a także, niczym w grze (komputerowej), walka z czyhającymi na każdym kroku odkryciami „prawd o życiu”, drobnymi przykrości i seriami większych niepowodzeń i załamań (wynikających, a jakże, z zaprojektowanej przez świat dorosłych konkurencyjności, rozumianej jako wyścig jednostek w celu osiągnięcia większego zysku, coraz chętniej w dobie późnego kapitalizmu wmawianej nastolatkom, jako normy właściwej dla opisania wyzwań dorosłości), które w okresie dziecięcym były dotychczas obojętne, czy neutralne. Ideologia gromadzenia kapitału „ku dorosłości” ma organizować wszelkie dziedziny życia, w tym także pragnienia i uczucia. W pamiętnym filmie Soffi Coppoli zatytułowanym „Virgin Suicides”*** jeden z jego bohaterów, Jeffrey, trafnie określa różnicę między paradygmatami dojrzewania, a wizjami zaprogramowanej dorosłości: „We realized that the version of the world they rendered for us was not the world they really believed in...” (tłum. „Zdaliśmy sobie sprawę, że wersja świata, który dla nas stworzyli, nie była światem, w który oni sami naprawdę wierzyli”). Ten w zasadzie odwieczny paradoks, pozwala nam może mieć nadzieję, że owe/owi przedłużający swą młodość nastolatkowie/nastolatki, z pokolenia na pokolenie, będą coraz bardziej wyczuleni na „ściemy” dorosłych i wezmą sprawy w swoje ręce****, zanim dorośli zupełnie zapomną jak to było być niepokornymi, ale bardzo twórczymi istotami. W przeciwnym razie grozi nam wylęgarnia podobnych do siebie, spacyfikowanych, zbyt wcześnie dorosłych nastoletnich, których poeta i artysta, Wojtek Bąkowski (lider grupy Niwea) w pokoleniowym utworze sprzed paru lat trafnie określił tak: „Miły, miły, miły, miły młody człowiek” . A takich „miłych” zdecydowanie łatwiej poddawać kontroli. Wy, „Adolescenci przyszłości”, kiedy Wasze wersje z przyszłości będą do Was przemawiać i Was pouczać, wykrzyczcie głośno swoją niezgodę! Jeśli zbyt głęboko zanurkujecie w e-rzeczywistość, którą niektórzy dorośli zaprojektowali, by uśpić Waszą czujność, ten świat rzeczywiście czeka zagłada. Nie dajcie się zwieść lub raczej zawierzcie głosowi, wyrażonemu przez Holdena, bohatera pamiętnej powieści Salingera („Buszujący w zbożu”): „Niektóre rzeczy powinny by zostawać zawsze niezmienione. Żeby można je wpakować do jednej z tych wielkich oszklonych szaf i tak je przechowywać”.

* niepotrzebne skreślić
** wg oryginału: I did not ask to be born. Neither did anyone else. The size and complexity of the universe makes me feel so small and free of responsibility. It makes me feel that the only meaningful thing to do is to try and have a good time. Do you understand that feeling?; Naiwny. Super. Erlend Loe, wydanie polskie, Zysk i S-ka. Rok wydania: 2002.
*** tytuł filmu, jak wiele innych zresztą, został irracjonalnie i w iście neo-purytańskim stylu, przetłumaczony na język polski jako „Przekleństwa niewinności”, zamiast dosłownie jako „Dziewicze samobójstwa”, co choć jest zręcznym wybiegiem językowym, stanowi także o symptomatycznym wskazaniu, jak zwykle drobnomieszczańska kultura wzmożenia właściwej „obyczajowości” próbuje unikać konfrontacji z tym, co nie mieści się w przyjętych ideałach „moralności”;
**** marzenia niektórych dorosłych o perspektywie przejęcia realnej władzy przez młodych pojawiają się od czasu do czasu, np. w postaci promowania tzw. „parlamentów młodzieżowych” lub „oksfordzkich dyskusji” o świecie urządzanych przez licealistów, które mają pokazać nastolatkom, że już wkrótce w taki właśnie sposób zaczną organizować zarządzanie życiem i „zasobami”)


Organizator: Fundacja Upside Art
Współorganizator: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Partnerzy:
Akademia Sztuki w Szczecinie
Miejsce Sztuki 44 w Świnoujściu

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków budżetu Województwa Zachodniopomorskiego

VIDEOS UND FOTOS
April 2024
03APR '24Mi, 19:00
MISTERIOSO 2023/2024 | Artysta rezydent 2023/2024proMODERN | shakespiredKammerkonzert
05APR '24Fr, 18:00
Akademia SłuchaniaAkademia SłuchaniaVorlesung
05APR '24Fr, 19:00
GRANDIOSO 2023/2024Mischa Maisky | SAINT-SAËNS | MAHLERSinfonisches Konzert
06APR '24Sa, 09:00
RANIUTTOWarsztaty z publicznościądla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
06APR '24Sa, 10:30
RANIUTTOWarsztaty z publicznościądla dzieci od 3. do 4. roku życia z opiekunami
06APR '24Sa, 12:00
RANIUTTOWarsztaty z publicznościądla dzieci od 5. do 6. roku życia z opiekunami
06APR '24Sa, 12:00
Galeria Poziom 4.KosmogoniaAusstellung
06 APR, Sa, 19:00 - KRÓLOWE - KOBIECA MUZYKA WSZECH CZASÓWkoncert zewnętrzny
07APR '24So, 12:00
Galeria Poziom 4.KosmogoniaAusstellung
07APR '24So, 15:00
ACADEMICOAkademia Sztuki kameralnieKammerkonzert
07 APR, So, 17:00 - ORKIESTRA KSIĘŻNICZEK - KONCERT WIEDEŃSKIkoncert zewnętrzny
07 APR, So, 20:00 - ORKIESTRA KSIĘŻNICZEK - KONCERT WIEDEŃSKIkoncert zewnętrzny
08 APR, Mo, 13:30 - PONADCZASOWA MUZYKA W RÓŻNYCH WYMIARACHkoncert zewnętrzny
09APR '24Di, 10:00
Donuta zapraszaKoncert kameralnydla przedszkoli, klas I-III i seniorów
09APR '24Di, 12:00
Donuta zapraszaKoncert kameralnydla przedszkoli, klas I-III i seniorów
09 APR, Di, 19:30 - RYSIEK RIEDEL- WEHIKUŁ CZASUkoncert zewnętrzny
11APR '24Do, 18:00
Galeria Poziom 4.Z miłości do SzczecinaVernissage
12APR '24Fr, 19:00
GRANDIOSO 2023/2024BEETHOVEN | MOZARTSinfonisches Konzert
13APR '24Sa, 12:00
Galeria Poziom 4.Z miłości do SzczecinaAusstellung
14APR '24So, 12:00
Galeria Poziom 4.Z miłości do SzczecinaAusstellung
14APR '24So, 17:00
KONCERTY RODZINNE 2023/2024 | Kampania Słyszę Dobre Dźwięki 2023-2024ZmysłyFamilienkonzertfür Kinder ab 6 Jahren mit ihren Betreuern
15APR '24Mo, 10:00
KONCERTY SZKOLNE 2023/2024 | Kampania Słyszę Dobre Dźwięki 2023-2024ZmysłySchulkonzertdla klas I-III
15APR '24Mo, 12:00
KONCERTY SZKOLNE 2023/2024 | Kampania Słyszę Dobre Dźwięki 2023-2024ZmysłySchulkonzertfür Schüler*innen 4.-8. Klasse
16APR '24Di, 12:00
Kampania Słyszę Dobre Dźwięki 2023-2024 | Koncerty dla seniorówKonsonanseKammerkonzertdla seniorów
16 APR, Di, 19:00 - GALA MUZYKI FILMOWEJkoncert zewnętrzny
17 APR, Mi, 17:00 - MUZYCZNE BAJKOGRANIE - KONCERT UCZNIÓWkoncert zewnętrzny
18 APR, Do, 20:30 - KACPERCZYK - TRASA PO KOŃCU ŚWIATAkoncert zewnętrzny
19APR '24Fr, 19:00
GRANDIOSO 2023/2024NFM Filharmonia Wrocławska | SCHUMANNSinfonisches Konzert
HEUTE20 APRSa, 09:00
RANIUTTOWarsztaty z publicznościądla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
HEUTE20 APRSa, 10:30
RANIUTTOWarsztaty z publicznościądla dzieci od 3. do 4. roku życia z opiekunami
HEUTE20 APRSa, 12:00
RANIUTTOWarsztaty z publicznościądla dzieci od 5. do 6. roku życia z opiekunami
HEUTE20 APRSa, 12:00
Galeria Poziom 4.Z miłości do SzczecinaAusstellung
MORGEN21 APRSo, 12:00
Galeria Poziom 4.Z miłości do SzczecinaAusstellung
MORGEN21 APRSo, 19:00
BRILLANTE 2023/2024Pieśni romantyczne | Badach | KołodziejczykSinfonisches Konzert
23APR '24Di, 10:00
Donuta zapraszaKoncert kameralnydla przedszkoli, klas I-III i seniorów
23APR '24Di, 12:00
Donuta zapraszaKoncert kameralnydla przedszkoli, klas I-III i seniorów
23 APR, Di, 19:00 - KASIA KOWALSKA - 30 LAT GEMINIkoncert zewnętrzny
24 APR, Mi, 20:00 - IKONY JAZZU: NIGEL KENNEDY „SPIRITUAL CONNECTION"koncert zewnętrzny
25APR '24Do, 20:00
26APR '24Fr, 19:00
GRANDIOSO 2023/2024Zee Zee gra SCHUMANNASinfonisches Konzert
27APR '24Sa, 12:00
Galeria Poziom 4.Z miłości do SzczecinaAusstellung
27APR '24Sa, 20:00
SOUNDLAB 2023/2024Frank Wiedemann × Mathew Jonson LiveElektronisches Konzert
28APR '24So, 12:00
Galeria Poziom 4.Z miłości do SzczecinaAusstellung
28 APR, So, 19:30 - TCHNIENIAkoncert zewnętrzny
29 APR, Mo, 20:00 - KORTEZ NAUCZ MNIE TAŃCZYĆ: WIOSNA TOURkoncert zewnętrzny
30 APR, Di, 20:00 - KORTEZ NAUCZ MNIE TAŃCZYĆ: WIOSNA TOURkoncert zewnętrzny
Mai 2024
05MAI '24So, 19:00
FILM-HARMONY 2023/2024In einem alten Kino | Czerwie BandKonzert
09MAI '24Do, 19:00
KONCERT SPECJALNY 2023/2024Chris BottiKonzert
10MAI '24Fr, 17:00
Kampania Słyszę Dobre Dźwięki 2023-2024Usłysz Dobre Dźwięki | Wykład z zakresu profilaktyki słuchu Vorlesung
10MAI '24Fr, 19:00
FILM-HARMONY 2023/2024WILLIAMS | Harry PotterSinfonisches Konzert
11MAI '24Sa, 09:00
RANIUTTOWarsztaty z publicznościądla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
11MAI '24Sa, 10:30
RANIUTTOWarsztaty z publicznościądla dzieci od 3. do 4. roku życia z opiekunami
11MAI '24Sa, 12:00
RANIUTTOWarsztaty z publicznościądla dzieci od 5. do 6. roku życia z opiekunami
12MAI '24So, 17:00
KONCERTY RODZINNE 2023/2024Edu Virtuoso VI – dyrygencki talent showFamilienkonzertfür Kinder ab 6 Jahren mit ihren Betreuern
13MAI '24Mo, 10:00
Donuta zapraszaKoncert kameralnydla przedszkoli, klas I-III i seniorów
13MAI '24Mo, 12:00
Donuta zapraszaKoncert kameralnydla przedszkoli, klas I-III i seniorów
14MAI '24Di, 12:00
Kampania Słyszę Dobre Dźwięki 2023-2024 | Koncerty dla seniorówKonsonanseKammerkonzertdla seniorów
14MAI '24Di, 19:00
RUBATO 2023/2024Manolo Alban-Juarez | Musica negra y blancaKoncert muzyki świata
17MAI '24Fr, 19:00
GRANDIOSO 2023/2024BERNSTEIN | de FALLA | STALMIERSKISinfonisches Konzert
20MAI '24Mo, 10:00
KONCERTY SZKOLNE 2023/2024Akademia Pana KleksaSchulkonzertdla klas I-III
20MAI '24Mo, 12:00
KONCERTY SZKOLNE 2023/2024Akademia Pana KleksaSchulkonzertfür Schüler*innen 4.-8. Klasse
21MAI '24Di, 10:00
KONCERTY SZKOLNE 2023/2024Akademia Pana KleksaSchulkonzertdla klas I-III
21MAI '24Di, 12:00
KONCERTY SZKOLNE 2023/2024Akademia Pana KleksaSchulkonzertfür Schüler*innen 4.-8. Klasse
24MAI '24Fr, 19:00
BRILLANTE 2023/2024American jazz hits from the moviesSinfonisches Konzert
25MAI '24Sa, 09:00
RANIUTTOWarsztaty z publicznościądla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
25MAI '24Sa, 10:30
RANIUTTOWarsztaty z publicznościądla dzieci od 3. do 4. roku życia z opiekunami
25MAI '24Sa, 12:00
RANIUTTOWarsztaty z publicznościądla dzieci od 5. do 6. roku życia z opiekunami
26MAI '24So, 19:00
BRILLANTE 2023/2024Bareja erscheint am AbendKonzert
27MAI '24Mo, 10:00
Donuta zapraszaKoncert kameralnydla przedszkoli, klas I-III i seniorów
27MAI '24Mo, 12:00
Donuta zapraszaKoncert kameralnydla przedszkoli, klas I-III i seniorów
31MAI '24Fr, 17:00
Kampania Słyszę Dobre Dźwięki 2023-2024Instrukcja obsługi lęków | Jak sztuka wpływa na naszą psychikę?Dyskusja
31MAI '24Fr, 20:00
Kampania Słyszę Dobre Dźwięki 2023-2024Gullivers Reisen ins WeltallPlenerowy spektakl rodzinnyfür Kinder ab 6 Jahren mit ihren Betreuern
2024
REPERTUAR