Współczesna twórczość perkusyjna stanowi połączenie tańca, spektaklu teatralnego, magicznego rytuału i za sprawą jednego zaledwie wykonawcy pozwala wydobywać z różnorodnego instrumentarium perkusyjnego bogactwo barw bliskie orkiestrze symfonicznej. Wielość instrumentów i możliwości ich łączenia sprawiają, że współcześni kompozytorzy chętnie piszą dla perkusistów, a słuchacze, którzy koncerty muzyki współczesnej zazwyczaj omijają szerokim łukiem, z koncertów perkusyjnych wychodzą zafascynowani.
Taki właśnie perkusyjny spektakl zapewni szczecińskiej publiczności Alexej Gerassimez, niemiecki perkusista i jednocześnie kompozytor młodego pokolenia. Artysta zaprezentuje cztery własne kompozycje na marimbę, werbel, a także na… butelkę pokazując, że również przedmioty codziennego użytku mogą stać się instrumentami muzycznymi.
Element teatralny i multimedialny zostanie wyraźnie zaakcentowany w utworze Caseya Cangelosiego, „Bad Touch” z 2013 roku. Kompozycja ta jest przeznaczona do wykonania w zupełnej ciemności z użyciem taśmy oraz specjalnego oświetlenia, a perkusista bardziej niż muzykiem staje się na moment aktorem-mimem.
Całkowicie inny wydźwięk ma „Blues for Gilbert” Marka Glentwortha na wibrafon. Utwór powstał na podstawie improwizacji kompozytora perkusisty, która następnie została spisana. Cała kompozycja utrzymana jest w stylistyce cool jazzowej.
„Temazcal” pochodzącego z Meksyku Javiera Alvareza również ma wymiar teatralny i podobnie jak utwór „Bad Touch” wykorzystuje warstwę elektroakustyczną, łącząc ją z akustycznym brzmieniem pary marakasów. Wykonawca improwizuje w oparciu o schematy rytmiczne rodem z południowoamerykańskiej muzyki tradycyjnej na tle dźwięków elektronicznych.
Zwieńczeniem koncertu będzie jedna z najbardziej popularnych i uznawana za jedną z najtrudniejszych kompozycja greckiego twórcy Iannisa Xenakisa „Rebonds B”. Głównym założeniem kompozytora było stworzenie takiego efektu brzmieniowego, jak gdyby kompozycja była wykonywana przez kilka osób jeden perkusista ma zatem do wykonania na pięciu różnych typach bębnów i pięciu woodblockach kilka niezależnych od siebie rytmów. Zarówno efekt brzmieniowy tego dzieła, jak i jego aspekt wizualny pozostają niezapomniane.
Die Ausstellung ist während der Veranstaltung verfügbar:
Anna Reinert - Po drugiej stronie graniAnna Reinert przez ostatnich 15 lat znajdowała inspirację dla swego malarstwa w żywiole geometrycznego miasta. Dzisiaj, przechodząc przez symboliczną grań swojego życia, znalazła się wśród ośnieżonych szczytów gór wysokich. Tak oto góry określiły ją na nowo jako artystkę, jako malarza. W jaki sposób przepływa inspiracja, która w miejskiej bryle szczecińskiej Filharmonii pozwala zobaczyć ostre szczyty ze zdjęć Mieczysława Karłowicza.
DETAILS
Recital perkusyjny I Alexej Gerassimez
23-01-2019 19:00

KammersaalFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin